Dansk detail skal gentænke sig selv helt grundlæggende

Institut for Fremtidsforskning skrev for nyligt i en rapport, at dansk detailhandel i 2030 vil være ændret fundamentalt, da analog og digital detailhandel vil smelte sammen. Den forudsigelse er ikke forkert, men problemet er, at det allerede er sket andre steder i verden. Derfor er dansk detailhandel nødt til at følge med tiden, hvis den skal overleve. EDC Erhverv har talt med den internationale forretningsrådgiver og retailekspert Jacob Johansen, som netop er aktuel med en ny bog.

Institut for Fremtidsforskning skriver, at dansk detail i 2030 vil være grundlæggende forandret. Ifølge Jacob Johansen, international forretningsrådgiver, er fremtiden her allerede.

”Danske retailere bør være ombord på et fly til Kina eller Japan allerede i dag. Eller de burde faktisk være landet sid-ste år, men de skal se at komme afsted, før det er for sent. Jo før, jo bedre. Jeg har selv tilbragt en stor del af de sene-ste 20 år med at arbejde med globale virksomhedstrans-formationer i Kina. Dér kan man ved selvsyn konstatere, at forudsigelserne om, at analog og digital detail vil smelte sammen, ikke er noget, der sker i fremtiden – det er alle-rede sket. Fremtiden er her nu – og dem, der ikke kommer med på bølgen, vil få det overordentligt svært i fremtiden.”

Dansk detail er en kritisk syg patient

Hvis dansk detailhandel skal sikres overlevelse i fremti-den, er der behov for en vidtrækkende gentænkning. Men ifølge Jacob Johansen er branchen endnu ikke indstillet på at tænke detail på en anderledes måde. ”Mange retailere tænker mere på egne behov og begrænsninger end bruger-nes fundamentale behov. Men brugerne er – rimeligt eller urimeligt – fuldstændig ligeglade med detailbranchens kon-ditioner. Brugerne vil bare have tilfredsstillet deres behov, og hvis ikke detailbranchen finder på måder at gøre det på, så vil andre brancher gøre det for den.”

”Der er brug for større ambitioner end at vente til 2030 med at indføre, hvad der burde være hverdag i dag. Dansk detailhandel er en kritisk syg patient, der ikke kan vente et årti på sin medicin. Mange i branchen siger, at de er interes-serede i at modernisere, men problemet er, at de forsøger at skabe noget nyt ved at justere det eksisterende udgangs-punkt, der ikke fungerer. Branchen har svært ved at tænke udover kvadratmenterne i butikkerne, men hvis den ikke gør det, vil profetien blive opfyldt om; at mange fysiske bu-tikker vil bukke under. Vi skal ikke bare tænke nye butikker og centre – vi skal tænke en hel ny type retail.”

New Retail

Inspiration til fremtiden kan bl.a. findes i New Retail. Jacob Johansen siger: ”I Kina vejrer detailbranchen morgenluft.

Det gør den pga. en fuldstændig ny tilgang til detail, som kineserne praktiserer. Tilgangen kaldes New Retail og handler om, at man ikke bringer kunder til forretningen, men i stedet bringer forretningen til kunderne. Med andre ord gør man med New Retail forretningen tilgængelig dér, hvor brugerne ønsker den. Så kogt ned til essensen, handler New Retail om at dreje retningen 180 grader. Det er et revolutionerende paradigme, for mantraet om, at ’kunder-ne skal ind i butikken’, er selve grundlaget for traditionel retail. Det er en helt ny form for retail, end den vi kender fra gamle dage.”

 Fremtiden for fysisk detail

Formålet med fysisk detail er ikke længere at varetage en salgstransaktion, men i stedet at give brugerne det, som et digitalt touchpoint ikke kan give. Derfor er det helt centralt, at detailbranchen definerer en ny rolle for den fysiske butik – ellers skal den lukkes. Det fortæller Jacob Johansen:

”Det har aldrig været nemmere at købe varer online, så den fysiske butik skal kunne noget andet. Der skal kort og godt være noget for brugere at komme efter. Den fysiske butik kan bl.a. tilbyde menneskelig interaktion med ekspedienter, der har empati og lytter, som computere trods alt ikke kan.” 

”Derudover gælder det om at give et løft til den fysiske del, så forbrugeren får en oplevelse. I New Retail kaldes det for retailment, hvilket er en sammensmeltning af retail og entertainment. Der skal være underholdning og input i form af fx leg, historiefortælling eller kunst. Der skal være et overraskende element, men det skal være et element, der forandrer sig, så der bliver ved med at være en grund til at komme tilbage til butikken.”

Seks skarpe til dansk detailhandel

  • Hvordan gentænker du din forretning, så den analoge og digitale detailhandel smelter    sammen?
  • Hvad kan den fysiske butik supplere med, som kunden ikke kan få online?
  • Hvordan sikrer du, at den fysiske butik ikke længere kun opleves som et sted til at varetage en salgstransaktion?
  • Hvordan fokuserer du på at få brugernes behov i første række – og ikke den fysiske butik?
  • Hvordan tænker du oplevelser (retail-ment), leg og kunst ind i forretningen?
  • Hvordan fornyr du din butik, så kunderne får nye oplevelser, når de kommer ned i butikken?