Mange fordele ved at blande butikskoncepter

I en detailbranche med en del tomme lokaler kan mange butikker med fordel blande koncepter, så kunderne får flere tilbud under samme tag. Så kan kunden, der vil købe møbler, se på køkkener eller ordne bankforretninger samtidig tage sig en kop kaffe eller få ordnet mobiltelefonen. Der er en vifte af muligheder for at skabe bedre kundeoplevelser, siger Steffen Falch Grøndahl fra EDC Erhverv.

Detailbranchen er presset af især nethandel, og tomgangen for butikslokaler er på landsplan tre gange så stor som før finanskrisen ifølge tal fra Ejendomstorvet.dk. For mange udlejere af butikker kan en af løsningerne være at blande butikskoncepter – så flere typer af butikker eller tilbud til kunderne kommer under samme tag.

”Vi ser et stort potentiale i blandingskoncepter. Fordelene er, at man skaber en bedre kundeoplevelse og et større kundeflow ved at samle flere tilbud på ét sted. Det giver samtidig butikkerne mulighed for at spare lidt på lokaleomkostningerne, fordi man deler kvadratmeterne. Desuden vil det ofte være muligt at sikre sig en bedre beliggenhed, end man ellers havde økonomisk mulighed for i eget regi,” siger Steffen Falch Grøndahl, erhvervsrådgiver hos EDC Erhverv Poul Erik Bech i København.

Mange muligheder

Steffen Falch Grøndahl ser mange muligheder for vidt forskellige typer af butikker.

”Nogle butikstyper har praktiseret det længe, fx har man kunnet få en kop kaffe i en del chokoladeforretninger, men nu ser vi mange nye kombinationer: Der kommer kaffebarer eller små cafeer fx hos banker, i køkkenforretninger og hos butikker med møbler og interiør. Det vigtige er at skabe en hyggelig atmosfære og give kunden en bedre oplevelse, og at de to butikstyper tilsammen skaber synergi, så begge parter har glæde af samarbejdet.”

Nemt og bekvemt

En yderligere drivkraft for at blande butikskoncepter kan være convenience, altså at gøre det nemt og bekvemt for kunderne.

”Både de mange supermarkeder, der har fået postbutikker, og storcentre, som tilbyder bilvask, er eksempler på, at det er gjort nemt for kunderne at ordne praktiske ting på indkøbsturen. Vi har selv hjulpet Bilka med at få Fonefix-butikker ind, så kunderne kan få skiftet glas eller repareret mobilen, mens de køber ind. For nylig hjalp vi Kvickly med en aftale, så APOTEKEREN-kæden åbner små apoteker i nogle af Kvickly-varehusene – på den måde kan kunderne nemt hente medicin, når de handler,” siger Steffen Falch Grøndahl.

Tæt kontakt til kæder

EDC Erhverv er i det hele taget i tæt kontakt med de store kæder og mange andre inden for detailhandel, understreger Steffen Falch Grøndahl:

Med 23 erhvervscentre har vi fingeren på pulsen over hele landet, og vi har specialister med skarpt fokus på detailbranchen. Vi kan rådgive både lejere og udlejere om at skabe nøjagtig det lejermix, som passer optimalt til de konkrete lokaler og til lokalområdet. Og vi har kontakt til mange lejere: Ud over vores løbende dialog med mange detailhandelskæder har vi lige nu over 900 konkrete lejerønsker registreret i vores Køber-/Lejerkartotek,” slutter Steffen Falch Grøndahl.