Metroring gavner kontorer i city

Kontormarkedet i hovedstaden bliver styrket af Metrocityringen, vurderer EDC Erhverv. Det bliver lettere at komme frem i centrum, og byens image bliver styrket blandt udenlandske investorer.

Udvidelsen af metronettet i København med Metrocityringen bliver en gevinst for erhvervslivet i hovedstaden. De 17 stationer under Indre By, Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro blev indviet i slutningen af september, og metroringen krydser de to gamle metrolinjer ved Frederiksberg og Kongens Nytorv. Desuden er Østerport og Hovedbanen knudepunkter med skift mellem metro og en stribe togforbindelser.

”Den største gevinst bliver, at det er lettere og hurtigere at komme rundt i byen, som ellers oplever stigende trængsel. Og så vil Metrocityringen styrke Københavns position blandt internationale ejendomsinvestorer, for de er vant til, at storbyer i Europa har et udbygget metronet, og det har København først for alvor fået nu,” siger erhvervsdirektør Jørgen Jørgensen.

Gevinst i City

Han vurderer, at kontorer i Indre By vil opleve den største effekt, altså langs metrostrækningen mellem Østerport og Københavns Hovedbanegård.

”Indre By har flest arbejdspladser og størst problemer med trængsel. De nye metrostationer gør det lettere at komme frem til mange store arbejdspladser. Det sætter mange ansatte pris på, og det er en stor fordel for virksomhederne, som i stigende grad må lægge sig i selen for at få kvalificeret arbejdskraft. Samlet bliver det formentlig lettere at udleje kontorer i city, som med tiden kan få en højere lejeudvikling end andre bydele, ikke mindst hvis København får flere restriktioner mod bilkørsel,” siger Jørgen Jørgensen.

Kontorer langs metroen

Han har som erhvervsmægler fulgt hovedstadens udvikling gennem fire årtier og ser ikke samme udviklingsmuligheder ved Metrocityringen som ved de to første metrolinjer. De åbnede fra 2002-07 og går fra Vanløse/Frederiksberg vest for Københavns centrum til Østamager/lufthavnen henholdsvis Ørestad/Vestamager.

”Især linjen gennem Ørestad bidrog til at skabe en helt ny bydel, hvor der i dag er tusindvis af kontorarbejdspladser. Samme udvikling får vi næppe at se med Metrocityringen, for den går igennem bydele og kvarterer, som allerede er fuldt udviklede og bebyggede – og den vestlige del af ringen kører overvejende gennem boligkvarterer på nær enkelte områder som Vibenshus Runddel, der har en del kontorarbejdspladser. Men mange virksomheder får gavn af, at metronettet er udvidet, fordi det bliver meget lettere og hurtigere for ansatte – og kunder – at komme frem,” fremhæver Jørgen Jørgensen.

Samspil mellem metroen og byudvikling kommer i hans optik tilbage på dagsordenen, når metroen snart vokser to steder: Nordhavnsafgreningen med foreløbig to stationer åbner allerede i 2020. Den gren er projekteret til at blive forlænget, i takt med at Nordhavn udbygges – målet er 40.000 arbejdspladser og lige så mange indbyggere. Sydhavnsmetroen ventes at åbne i 2024 med fem stationer, tre af dem i udviklingsområdet Sydhavnen og endestationen Ny Ellebjerg i udviklingsområdet Valby Syd.

Meget mere metro

  • Linjer fra Vanløse til lufthavnen hhv. Ørestad åbnede 2002-07
  • Banede vej for byudvikling i Ørestad og på Østamager
  • 64,7 millioner metrorejser i 2018
  • Metrocityringen åbnede i september 2019 med 17 stationer
  • Kører under City, Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro
  • Krydser gamle metrolinjer på Frederiksberg og Kongens Nytorv
  • Skift til S-tog/regionaltog på Hovedbanen og Østerport, til S-tog på Nørrebro
  • Nordhavnsmetro med foreløbig 2 stationer åbner 2020
  • Sydhavnsmetro med 5 stationer åbner 2024
  • Mulig forbindelse fra Nørrebro til kommende letbane i Gladsaxe
  • Flere mulige udvidelser under overvejelse

Kilde: Metroselskabet