Der skal 7 fremvisninger til et boligsalg

En opgørelse baseret på ikke mindre end 13.000 boligsalg gennemført i 2016 viser, at der i gennemsnit skal knap 7 fremvisninger til, før boligen er solgt. Hertil kommer afholdelse af åbent hus.

Tallene er ret ensartede, uanset hvor i landet boligen ligger. Der er til gengæld stor forskel på hvor lang tid det tager, før den rigtige køber melder sig, afhængigt af både ejendomstype og geografi. Antallet af nødvendige fremvisninger er tilbage på samme niveau som før finanskrisen, mens der i kriseåret 2009 skulle rundt regnet dobbelt så mange fremvisninger til, før køberen var fundet.

Sommerhuse kræver færrest fremvisninger
Det er paradoksalt nok sommerhusene, som kræver færrest fremvisninger nemlig i gennemsnit 4,5. Samtidig har sommerhusene den længste gennemsnitlige salgstid, hvilket til dels har noget at gøre med at salget af sommerhuse er mere sæsonbetonet end for andre ejendomme. Set over et helt år er der ganske enkelt længere mellem fremvisningerne af sommerhusene.

Flere fremvisninger af lejligheder i hovedstadsområdet
Til gengæld må sælgere af andels- og ejerlejligheder i hovedstadsområdet belave sig på at skulle rydde op og gøre boligen fremvisningsklar oftere end andre boligsælgere. Her kommer ejendomsmægleren nemlig på besøg i snit hver tiende dag med et nyt hold købere.

"Fremvisninger er naturligvis ikke et mål i sig selv, men tallene viser dog med deres ensartethed, at et vist antal fremvisninger er forudsætningen for at få solgt," siger EDC’s kommunikationschef Jan Nordmann. "For en boligsælger kan der derfor være god mening i at holde øje med om fremvisningerne kommer med tilstrækkelig hyppighed til, at man kan få solgt indenfor det tidsrum man ønsker."

Markedsføring fører til fremvisninger
Er der for langt mellem fremvisningerne, er der flere håndtag at justere på. "Simpelt udtrykt kan man skrue ned for prisen, op for markedsføringen eller begge dele," siger Jan Nordmann. "Synlighed i form af markedsføring fører til fremvisninger, der igen fører til salg. Så simpel er mekanikken. Hvis der er behov for at skabe flere fremvisninger, kan det ofte være en god idé at lægge ud med at forsøge at booste markedsføringen i en kortere periode, for at se om det har den ønskede effekt. Dette vil oftere være billigere end at sænke prisen. Hjælper mere markedsføring ikke, er der dog som regel ingen vej udenom en prisjustering."

Mest fremviste ejendom hos EDC i 2016 var en villa i Midtjylland, der blev vist frem hele 84 gange, før en køber skrev under. Modsat blev 1403 boliger, svarende til ca. 11 pct., solgt på første fremvisning.

Tabel 1

Tabel 2