Energimærket bruges til at presse prisen

Villaer med et energimærke i den røde ende af skalaen sættes mere ned i den afsluttende forhandling mellem køber og sælger end villaerne med de bedste energimærker.

En gennemgang af ca. 7.000 villahandler gennemført i 2018 hos EDC viser, at hvis villaen er forsynet med et A-mærke gives der kun 1,9 pct. i afslag, men hvis det derimod er et blodrødt G der pryder energimærket, så må sælger give et afslag på i snit 7,4 pct. Et dårligt energimærke er dermed et godt argument for en køber,

Gennemgangen viser også, at der ikke er den store forskel i afslagets størrelse på de mest udbredte energimærker, dvs. med karaktererne B, C, D, E og F. Disse karakterer gives til 9 ud af 10 villaer til salg.

Der er således noget der tyder på, at der hos køber ligger en almindelig forventning om at opnå et afslag i størrelsesordenen 3-4 pct., hvis bare energimærket er ”gennemsnitligt”. Er energimærket derimod helt i bunden af skalaen, bruges dette som argument for et endnu større nedslag. Omvendt er der ikke så meget at komme efter for køberen, hvis energimærket er et A-mærke. Reelt gives A-mærket kun til helt nye og energivenlige huse, hvor der i øvrigt heller ikke er så meget andet at udsætte på ejendommen. Forhold der ellers kunne indgå i en prisforhandling.

Typisk vil det være forhold i tilstandsrapport og energimærke, som køber tager udgangspunkt i, når der skal forhandles på prisen. Din ejendomsmægler er forberedt på at køber forlanger et prisafslag og har modargumenter klar for at sikre dig den bedst mulige pris. Styrken af mæglers og sælgers argumenter hænger i høj grad sammen med, hvor længe boligen har været til salg og fornemmelsen af, hvor ”varm” køberen er på den konkrete ejendom.

Tallene i gennemgangen er gennemsnitstal og dækker over, at der naturligvis også er mange ejendomme, der handles til prisen. Ca. 23 pct. af alle villaer sælges til den udbudte pris eller over den udbudte pris.


Kilde: EDC, oktober 2018