Rekordhøjt udbud af butikslokaler udfordrer detailbranchen
- Detail
Selvom detailhandlen og spisesteder længe har klaret sig bedre end ventet, er antallet af udbudte lokaler i år steget kvartal for kvartal. Jakob Wegener, adm. direktør for Ejendomstorvet.dk, siger:
”Spisesteder og butikker klarede sig bedre gennem coronaforløbet, end mange nok havde frygtet, og i halvandet år lå udbuddet af m² nogenlunde stabilt omkring 2,7% af det totale butiksareal i landet. Men nu er udbuddet steget tre kvartaler i træk og er med 3,0% på det højeste i lige knap tre år. På tre kvartaler er det samlede udbud steget med 86.000 m² – det svarer fx til næsten 30 Føtex- eller Meny-supermarkeder.”
På landsplan er mere end 9.700 erhvervslejemål og ejendomme udbudt via Ejendomstorvet.dk lige nu, og heraf er knap 2.000 lokaler til butikker, café, restaurant m.m. fordelt i hele Danmark.
Efterspørgslen stagnerer
Lige nu tyder alt på at færre end normalt tør tage springet som iværksætter med egen butik, kaffebar eller spisested. Desuden har tiden med corona og de høje energipriser vist sig for hård for mindre spisesteder, takeaway og nogle butikker. Frank Heskjær, Head of Retail i EDC Erhverv Poul Erik Bech, siger:
”Vi kan godt mærke, at der er kommet lidt flere ledige lokaler. Blandt årsagerne er, at lukkede Aldi-butikker – og i Østdanmark også Irma’er – er kommet ud på markedet, endda kort efter at flere detailkæder, fx inden for fashion & beauty, har trimmet deres net af butikker. En anden årsag er, at mange forbrugere er forsigtige, selv om danskernes bankkonti bugner, og beskæftigelsen fortsat er høj. Men renten stiger, der er stadig krig, og de seneste tal fra Danmarks Statistik viste et dyk i detailsalget i juli.”
Han fortsætter: ”Det er i stigende grad de mindre butikslokaler, der bliver udbudt lige nu. Inflationen og rentestigninger påvirker markedet, så omsætningen af detaillokaler er faldet, hvilket har en direkte indvirkning på det øgede udbud af m² til detail. Hvis jeg skal kigge lidt ind i krystalkuglen, så tror jeg ikke, at udbuddet af butikslokaler vil stige meget mere inden for den nærmeste fremtid.”
Hvordan ser fremtiden ud?
Danmark har i alt 20,2 mio. m² butiksareal, og ved indgangen til 3. kvartal 2023 var 615.300 m² udbudt til leje eller salg svarende til 3,0%.
”Vi har nok nået det niveau, hvor vi skal være. De Aldi’er og Irma’er, som står tomme eller snart lukker, skal såmænd nok blive opsuget på lidt længere sigt, da nogle detailkæder gerne vil udvide, og fordi vi hele tiden ser nye koncepter dukke op. Der kommer også flere sundhedsklinikker & indenfor personlig pleje, fx butikker med høreapparater, fordi vi får flere ældre, og så har nethandlen formentlig toppet, fordi udviklingen i detailsektoren viser, at de fysiske butikker har stor værdi for forbrugerne,” siger Frank Heskjær.
Det øger tomgangen for butikker
• Lukkede Aldi’er og Irma’er øger udbud af lokaler på kort sigt
• Større detailkæder har trimmet deres net af butikker
• Færre danskere vover springet som selvstændige med butik, takeaway eller spisested
• Forsigtige/nervøse forbrugere – senest med dyk i detailsalget i juli
• Højere renter svækker købekraft hos nogle forbrugere
• De høje prisstigninger først på året har ramt nogle forbrugere
• Høje energipriser ramte fx spisesteder/takeaway, bagere og dagligvarebutikker hårdt
Det sænker tomgangen for butikker
• Kæder som Biltema, Elgiganten og Normal åbner flere butikker
• Nye koncepter dukker stadig op i gadebilledet
• Dagligvarebutikker klarer sig generelt godt, flere kæder vil udvide
• Fortsat høj beskæftigelse holder hånden under privatforbrug
• Sundhedsklinikker i vækst pga. flere ældre