Flere ubemandede butikker og mere selvbetjening: Ar­bejds­krafts­man­gel og AI driver ny æra i detail- og re­stau­ra­tions­bran­chen

  • Detail

AI og robotter overtager forsat flere ar­bejds­funk­tio­ner i detail- og re­stau­ra­tions­bran­chen, og selv­be­tje­nings­løs­nin­ger og ubemandede butikker vinder frem både globalt og i Danmark. Det betyder, at vi skal indstille os på mindre personlig kundekontakt i fremtiden. Forklaringen findes i ar­bejds­kraft­man­gel, stigende lønninger, teknologisk innovation og nye for­brugs­møn­stre, men det menneskelige element kan ikke fuldgyldigt erstattes, understreger en af verdens største ejen­doms­mæg­ler­fir­ma­er, JLL, og deres danske sam­ar­bejds­part­ner EDC Poul Erik Bech.

AI, robotter og digitaliserede løsninger har revolutioneret den måde vi mennesker arbejder, handler og oplever på. Det gælder også i detail- og re­stau­ra­tions­bran­chen, hvor antallet af selv­be­tje­nings­kas­ser, be­stil­lings­skær­me, QR-koder, apps og ubemandede butikker udbredes i hastig fart. Helle Nielsen Ziersen, Head of EDC International Poul Erik Bech, fortæller:

”Selv­be­tje­nings­løs­nin­ger er internationalt kommet for at blive og finder stille og roligt indpas i Danmark. Ifølge vores internationale sam­ar­bejds­part­ner, JLL, forventes antallet af selv­be­tje­nings­kas­ser i dag­lig­va­re­bu­tik­ker at overstige 2 mio. globalt frem mod 2029. Samtidig ser vi også flere og flere ubemandede butikker, hvor kameraer og sensorer registrerer, hvilke varer kunderne tager fra hylderne, hvorefter de kan betale digitalt på telefonen. I 2016 var amerikanske Amazon Go den første ubemandede butik, men særligt Asien har taget konceptet til sig, hvor bl.a. flere 7-eleven butikker drives uden personlig betjening.”

”I re­stau­ra­tions­bran­chen, og særligt Fast Food-segmentet, er digitale selv­be­stil­lings­skær­me blevet standarden, mens QR-koder og tablets også vinder frem på flere caféer. Det er med god grund, da internationale studier viser, at kunder bestiller 15-30 % mere via skærme end ved en fysisk skranke, samtidig med at be­stil­lings­pro­ces­sen selvfølgelig optimeres."

Fire faktorer driver værket
Ifølge Helle Nielsen Ziersen og JLL skyldes udviklingen fire centrale faktorer: ”Konkurrencen om arbejdskraft er hård, og detail- og re­stau­ra­tions­bran­chen kæmper med at rekruttere og fastholde medarbejdere. Det presser lønningerne op, og automatiserede løsninger er derfor en attraktiv måde at reducere de faste omkostninger på. Vi har samtidig set markante teknologiske fremskridt, især inden for AI, som butikker forsøger at implementere for at optimere kunderejsen. Ubemandede butikker og selv­be­stil­lings­skær­me gør samtidig, at lange køer undgås, og det giver mulighed for at holde døgnåbent. Det imødekommer de nye for­brugs­møn­stre i en tid præget af travlhed og tidsmangel, hvor fleksibilitet er i høj kurs.”

Flere danske eksempler
Også i Danmark har vi taget konceptet til os. Frank Heskjær, Head of Retail hos EDC Poul Erik Bech Aarhus, fortæller: “Selv­be­tje­nings­kas­ser og SCAN-selv er blevet fast inventar i de store dag­lig­va­re­bu­tik­ker i herhjemme. Siden 2022 har vi også set flere ubemandede butikker komme til og de har især fundet fodfæste i mindre lokalsamfund, hvor det er udfordrende at tiltrække medarbejdere og hvor kundeantallet er lavere. Det gælder bl.a. i som­mer­hu­s­om­rå­der, hvor de små køb­mands­bu­tik­ker både kan findes ubemandede og med døgnåbent.”

”Nu retter de største de­tail­kon­cer­ner blikket mod større byer, og i oktober 2024 åbnede Salling Group deres første døgnåbne, ubemandede butik, Føtex go, centralt i Aarhus. Også Reitan Convenience udvikler på konceptet, mens flere af de større gen­brugs­bu­tik­ker arbejder med såkaldte ”til­lids­bu­tik­ker” – b.la. i Bruuns Galleri i Aarhus. Kigger vi uden for dagligvare-segmentet er Teeshoppen et af det mest kendte brands, der har ubemandede butikker, og så er der også bageriet Organic Market, som er Danmarks første ubemandede bageri, og som i dag har fire lokationer. Konceptet er især populært blandt yngre generationer, mens den ældre generation er mere til­ba­ge­hol­den­de, da de skal angive per­so­nop­lys­nin­ger for at tjekke ind i butikken.”

Menneskeligt element uerstatteligt
Den nye virkelighed i detail- og re­stau­ra­tions­bran­chen er ikke ensbetydende med, at vi mennesker fuldgyldigt kan erstattes understreger Helle Nielsen Ziersen:

”Det menneskelige element er det, der adskiller fysiske butikker fra online shopping, og ifølge JLL’s forskning foretrækker 67% af forbrugerne stadig at shoppe og handle fysisk. Derfor bør butikker være forsigtige med fuld automatisering, da de risikerer at forringe kun­de­op­le­vel­sen og gøre den mere upersonlig. JLL’s data viser også, at 75% af forbrugerne i mad- og fø­de­va­re­in­du­stri­en betragter menneskelig interaktion som en afgørende faktor for en god kundeoplevelse. Vores forventning er derfor også, at vi fremadrettet vil se de ansattes rolle ændre sig fra mere traditionelle opgaver som varehåndtering, bestilling og betaling til mere værdiskabende funktioner som inspiration, underholdning og rådgivning.”

Udbuddet af boliger i Aarhus kan slet ikke følge med efterspørgslen: Nærmest umættelig appetit på boliglejemål og bo­li­g­ud­lej­nings­e­jen­dom­me

De senere år har der været meget snak om boligmarkedet i Smilets By, og medierne har haft travlt med at puste til ilden om, at der stod for mange tomme lejligheder i Aarhus. Situationen er nu vendt fuldstændig på hovedet, da boligtomgangen i Aarhus er helt nede på 1,4%, som indikerer, at tomgangen nærmest er ikke eksisterende. Det er endda inden de kommende studerende for alvor skal finde boliger i Aarhus i de kommende par måneder og fremtiden bliver ikke umiddelbart meget bedre, da det planlagte byggeri også halter langt efter.

    Læs artikel

    Fremtiden sikret efter turbulent tid: Populær festival køber campingplads

    Musik i Lejet har siden 2009 afholdt deres festival på p-pladsen ved stranden i Tisvilde, men sådan bliver det ikke i år. I stedet rykker den populære festival 5 km væk til Tisvildeleje Camping, som de netop har købt. EDC Erhverv Poul Erik Bech Nordsjælland har formidlet salget af campingpladsen, der udover Musik i Lejet skal bruges til både camping og events i fremtiden.

    • Musik i Lejet
    • Camping
    • Investering
    Læs artikel

    Ungt brødrepar følger i faderens fodspor med nyt bygge- og in­ve­ste­rings­pro­jekt i Slagelse

    Efter mere end 30 år med samme ejer er en bo­li­g­ud­lej­nings­e­jen­dom på Slotsgade 44 i Slagelse nu solgt. Køber er et ungt brødrepar Marcus Vestergaard (23) og Luca Vestergaard (19) fra BoBedst, som totalrenoverer ejendommens seks lejemål og planlægger at opføre yderligere to boliger på en tilhørende grund. Salget er formidlet af EDC Erhverv Poul Erik Bech Slagelse, som også formidlede Marcus Vestergaards køb af sin første ejendom på Bredegade 66 i 2020, da han blot var 18 år gammel.

    • investering
    • Slagelse
    Læs artikel