Flere ubemandede butikker og mere selvbetjening: Ar­bejds­krafts­man­gel og AI driver ny æra i detail- og re­stau­ra­tions­bran­chen

  • Detail

AI og robotter overtager forsat flere ar­bejds­funk­tio­ner i detail- og re­stau­ra­tions­bran­chen, og selv­be­tje­nings­løs­nin­ger og ubemandede butikker vinder frem både globalt og i Danmark. Det betyder, at vi skal indstille os på mindre personlig kundekontakt i fremtiden. Forklaringen findes i ar­bejds­kraft­man­gel, stigende lønninger, teknologisk innovation og nye for­brugs­møn­stre, men det menneskelige element kan ikke fuldgyldigt erstattes, understreger en af verdens største ejen­doms­mæg­ler­fir­ma­er, JLL, og deres danske sam­ar­bejds­part­ner EDC Poul Erik Bech.

AI, robotter og digitaliserede løsninger har revolutioneret den måde vi mennesker arbejder, handler og oplever på. Det gælder også i detail- og re­stau­ra­tions­bran­chen, hvor antallet af selv­be­tje­nings­kas­ser, be­stil­lings­skær­me, QR-koder, apps og ubemandede butikker udbredes i hastig fart. Helle Nielsen Ziersen, Head of EDC International Poul Erik Bech, fortæller:

”Selv­be­tje­nings­løs­nin­ger er internationalt kommet for at blive og finder stille og roligt indpas i Danmark. Ifølge vores internationale sam­ar­bejds­part­ner, JLL, forventes antallet af selv­be­tje­nings­kas­ser i dag­lig­va­re­bu­tik­ker at overstige 2 mio. globalt frem mod 2029. Samtidig ser vi også flere og flere ubemandede butikker, hvor kameraer og sensorer registrerer, hvilke varer kunderne tager fra hylderne, hvorefter de kan betale digitalt på telefonen. I 2016 var amerikanske Amazon Go den første ubemandede butik, men særligt Asien har taget konceptet til sig, hvor bl.a. flere 7-eleven butikker drives uden personlig betjening.”

”I re­stau­ra­tions­bran­chen, og særligt Fast Food-segmentet, er digitale selv­be­stil­lings­skær­me blevet standarden, mens QR-koder og tablets også vinder frem på flere caféer. Det er med god grund, da internationale studier viser, at kunder bestiller 15-30 % mere via skærme end ved en fysisk skranke, samtidig med at be­stil­lings­pro­ces­sen selvfølgelig optimeres."

Fire faktorer driver værket
Ifølge Helle Nielsen Ziersen og JLL skyldes udviklingen fire centrale faktorer: ”Konkurrencen om arbejdskraft er hård, og detail- og re­stau­ra­tions­bran­chen kæmper med at rekruttere og fastholde medarbejdere. Det presser lønningerne op, og automatiserede løsninger er derfor en attraktiv måde at reducere de faste omkostninger på. Vi har samtidig set markante teknologiske fremskridt, især inden for AI, som butikker forsøger at implementere for at optimere kunderejsen. Ubemandede butikker og selv­be­stil­lings­skær­me gør samtidig, at lange køer undgås, og det giver mulighed for at holde døgnåbent. Det imødekommer de nye for­brugs­møn­stre i en tid præget af travlhed og tidsmangel, hvor fleksibilitet er i høj kurs.”

Flere danske eksempler
Også i Danmark har vi taget konceptet til os. Frank Heskjær, Head of Retail hos EDC Poul Erik Bech Aarhus, fortæller: “Selv­be­tje­nings­kas­ser og SCAN-selv er blevet fast inventar i de store dag­lig­va­re­bu­tik­ker i herhjemme. Siden 2022 har vi også set flere ubemandede butikker komme til og de har især fundet fodfæste i mindre lokalsamfund, hvor det er udfordrende at tiltrække medarbejdere og hvor kundeantallet er lavere. Det gælder bl.a. i som­mer­hu­s­om­rå­der, hvor de små køb­mands­bu­tik­ker både kan findes ubemandede og med døgnåbent.”

”Nu retter de største de­tail­kon­cer­ner blikket mod større byer, og i oktober 2024 åbnede Salling Group deres første døgnåbne, ubemandede butik, Føtex go, centralt i Aarhus. Også Reitan Convenience udvikler på konceptet, mens flere af de større gen­brugs­bu­tik­ker arbejder med såkaldte ”til­lids­bu­tik­ker” – b.la. i Bruuns Galleri i Aarhus. Kigger vi uden for dagligvare-segmentet er Teeshoppen et af det mest kendte brands, der har ubemandede butikker, og så er der også bageriet Organic Market, som er Danmarks første ubemandede bageri, og som i dag har fire lokationer. Konceptet er især populært blandt yngre generationer, mens den ældre generation er mere til­ba­ge­hol­den­de, da de skal angive per­so­nop­lys­nin­ger for at tjekke ind i butikken.”

Menneskeligt element uerstatteligt
Den nye virkelighed i detail- og re­stau­ra­tions­bran­chen er ikke ensbetydende med, at vi mennesker fuldgyldigt kan erstattes understreger Helle Nielsen Ziersen:

”Det menneskelige element er det, der adskiller fysiske butikker fra online shopping, og ifølge JLL’s forskning foretrækker 67% af forbrugerne stadig at shoppe og handle fysisk. Derfor bør butikker være forsigtige med fuld automatisering, da de risikerer at forringe kun­de­op­le­vel­sen og gøre den mere upersonlig. JLL’s data viser også, at 75% af forbrugerne i mad- og fø­de­va­re­in­du­stri­en betragter menneskelig interaktion som en afgørende faktor for en god kundeoplevelse. Vores forventning er derfor også, at vi fremadrettet vil se de ansattes rolle ændre sig fra mere traditionelle opgaver som varehåndtering, bestilling og betaling til mere værdiskabende funktioner som inspiration, underholdning og rådgivning.”

Er­hverv­se­jen­doms­mar­ke­det optøet: Bolig udgør stadig største del af transak­tions­vo­lu­men og hotel fortsætter opadgående tendens

De nyeste tal fra Er­hvervs­mæg­ler­nes Branchedata viser, at transak­tions­vo­lu­men for første tredjedel af 2025 lander på 19,2 mia. kr., hvoraf april udgjorde 4,4 mia. kr., hvilket er 29% højere end april sidste år. Markedet for er­hverv­se­jen­dom­me må derfor efterhånden betegnes som optøet. Bolig udgør størstedelen af transak­tions­vo­lu­men for de første fire måneder med 46% og i april 2025 udgjorde bolig mere end halvdelen af den samlede transak­tions­vo­lu­men med 56%. I februar stod hotel for 64% af transak­tions­vo­lu­men og den opadgående tendens for hotel fortsætter, og både i marts og april udgjorde hotel ca. en fjerdedel af transak­tions­vo­lu­men.

  • Erhvervsmæglernes branchedata
Læs artikel

Et kig i spåkuglen: Hvordan ser fremtidens detailmarked ud?

I rapporten "Prepare Yourself for the Future of Retail" analyserer en af verdens største ejen­doms­mæg­ler­virk­som­he­der, Jones Lang LaSalle (JLL), mulige scenarier for fremtidens detailhandel. Rapporten peger på, at AI, augmented reality (AR), robotter, integrerede byrum og bæredygtighed vil definere fremtidens for­bru­ge­rad­færd og kun­de­op­le­vel­ser. Ifølge JLLs danske sam­ar­bejds­part­ner, EDC Poul Erik Bech, er flere af tendenserne allerede kommet til Danmark – og endnu flere kan være på vej.

  • Detail
  • JLL
Læs artikel

EDC Poul Erik Bech nu også størst på erhverv

EDC Erhverv Poul Erik Bech, som er en del af Danmarks største ejen­doms­mæg­ler­virk­som­hed EDC Poul Erik Bech koncernen, realiserede i 2024 en omsætning på 236 mio. kr. mod 212,7 mio. kr. året før. Det er således den næsthøjeste omsætning kun overgået af 2021, hvor markedet var på det højeste efter Corona. Det betyder, at EDC Erhverv Poul Erik Bech i 2024 er den er­hvervs­mæg­ler­virk­som­hed med højeste omsætning. Samtidigt steg resultatet fra 9,2 mio. kr. i 2023 til 21,9 mio. kr. 2024.

  • Årsregnskab
Læs artikel