Fremtiden sikret efter turbulent tid: Populær festival køber campingplads
- Musik i Lejet
- Camping
- Investering
Musik i Lejet har siden 2009 afholdt deres festival på p-pladsen ved stranden i Tisvilde, men sådan bliver det ikke i år. I stedet rykker den populære festival 5 km væk til Tisvildeleje Camping, som de netop har købt. EDC Erhverv Poul Erik Bech Nordsjælland har formidlet salget af campingpladsen, der udover Musik i Lejet skal bruges til både camping og events i fremtiden.
I 15 år har der været liv og glade dage på stranden i Tisvilde i uge 29, hvor den populære festival Musik i Lejet er løbet af stablen. Nu rykker festivalen væk fra stranden og til Tisvildeleje Camping, hvor de har købt en campingplads, der har stået tom i et par år.
Andreas Grauengaard, festivalleder Musik i Lejet, fortæller: ”Det har været et stort usikkerhedsmoment de sidste par år, hvor vi ofte er mødt på arbejde uden at vide om vi skulle lave festival det ene eller det andet sted, eller om vi overhovedet kunne gennemføre festivalen. Derfor er det også en dejligt at tingene kunne falde på plads, og vi har købt Tisvildeleje Camping, hvor vi nu fokuserer på at få arrangeret den bedst mulige udgave af Musik i Lejet.”
Som skabt til festivalplads
”Campingpladsen er som skabt til at afvikle en festival. Pladsen på 93.000 m² er fire gange så stor som Musik i Lejets oprindelige plads på stranden, så vi får god plads at boltre os på. Pladsen er ideel til at skabe en hyggelig atmosfære med grønne arealer og infrastrukturen med vand, el og kloakering, der skaber de perfekte rammer til at afholde en festival,” siger Andreas Grauengaard og fortsætter:
”Vi er selvfølgelig bevidste om, at det ikke falder i god jord hos alle, men vi var hurtige til at indkalde naboer og andre, der kan risikere at have gene af den kommende festival, til informationsmøde. Samtidig bestræber vi os på at gøre det så skånsomt, som muligt for naboerne, bl.a. vender vi scenerne væk fra, hvor naboerne bor, og så vil vi lukke festivalpladsen kl. 3 om natten.”
”Hvad der skal ske med pladsen efter festivalen, tager vi stilling til på den anden side. I første omgang har vi fokus på, at lave den bedste festival for vores gæster, og så ser vi på fremtiden efterfølgende. Men mon ikke det bliver noget med camping og events i fremtiden også,” siger Andreas Grauengaard.
Stor interesse fra ind- og udland
Tisvildeleje Camping været anvendt som campingplads i de seneste 30 år, men har været lukket siden sidste sommer, hvor en potentiel køber var tæt på at overtage campingpladsen, fortæller Kim Sandager, der har ejet og drevet campingpladsen med sin kone Anitta Sandager siden 2018:
”Det er en stor plads med en masse jord, og det kræver nogle større muskler at drive den, end vi har. Vi var langt i processen med en ny køber allerede sidste sommer, der ville etablere en stor feriepark, men den var kommunen ikke med på, så vi er glade for at være kommet i mål med en ny køber nu.”
Jacob Lunding, partner hos EDC Erhverv Poul Erik Bech Nordsjælland, der har formidlet salget af campingpladsen, fortæller om stor interesse fra både ind- og udland og for campingpladser generelt: ”Vi har haft campingpladsen til salg som skuffesalg og har gjort det lidt anderledes, end vi normalt ville gøre med en campingplads, da der ikke har været fuld drift af campingpladsen og vi dermed ikke kan regne med omsætning og belægningsgrad, som er normal procedure.”
”Jeg gik efter salg til et større projekt og har i en årrække arbejdet med en udenlandsk aktør, der ville etablere en stor feriepark. Nærmest samme dag, som projektet går i vasken, springer Musik i Lejet til. Der har længe været dialog, men de griber muligheden og deres plan B bliver til plan Camping. Derfra går det hurtigt og det hele faldt hurtigt i hak med stor tilfredshed fra alle parter, så vi også kan nyde Musik i Lejet i år og fremover.”
”Generelt er der en stigende interesse for campingpladser og hoteller i Danmark, hvorfor vi også har folk, der har specialiserer sig inden for de specifikke områder. Dansk turisme lever i bedste velgående og det smitter af på lysten til at investere i overnatningsmuligheder,” siger Jacob Lunding.