Involvering og selvforkælelse: Kreative caféer myldrer frem i butikslivet

  • Detail

Selvforkælelse, sundhed og ikke mindst kreative caféer dukker op mange steder i gadebilledet. Flere af tendenserne breder sig også til mindre byer. Et af de stadig ret nye tilbud er kreative caféer, hvor kunderne både kan drikke en kop kaffe og være kreative, fx ved at fremstille keramik eller egne smykker.

Medierne beretter jævnligt om butikker eller kæder, som lukker eller er presset af nethandel, men tomgangen for butikslokaler ligger ifølge Ejendomstorvet.dk på et historisk ret lavt niveau, lidt under 3%. Gadebilledet og butikslivet ændrer sig nemlig konstant - der opstår hele tiden nye butikker og spisesteder og helt nye tilbud til forbrugerne.

Populære caféer
"Det er en ny måde at mødes på, fx en vennegruppe eller familie - eller som teambuilding for en arbejdsplads. Og det er blevet ekstremt populært. Det hænger nok sammen med, at det under Corona-nedlukningerne blev meget udbredt at være kreativ med fx at strikke og hækle, så mange har vænnet sig til, at de gerne vil involveres og selv skabe noget, fx keramik eller smykker," fortæller Frank Heskjær, chef for detail i EDC Erhverv Poul Erik Bech Aarhus.

Selv om de kreative caféer er et forholdsvis nyt fænomen, er der allerede flere kæder herhjemme.

"De to mest kendte er formentlig Creative Space og Smykbar med fem og fire afdelinger over det meste af landet. Men vi ser også lokale eller regionale kæder som fx Art by Me med tre jyske afdelinger," siger Frank Heskjær.

Når ud i mellemstore byer
En god del af de kreative caféer ligger enten i hovedstaden eller de øvrige større byer, Odense, Aalborg og Aarhus. De gælder fx 11 af de 12 afdelinger, som Art by Me, Creative Space og Smykbar foreløbig har tilsammen. Men der er ikke kun tale om et storbyfænomen, understreger Frank Heskjær:

"Der er allerede åbnet en del kreative caféer i mellemstore og knap så store byer, og jeg forventer, at vi vil se endnu flere. Men måske bliver nogle af dem så drevet på en anden måde, fx med begrænset åbningstid eller delvist baseret på frivillig arbejdskraft, som vi ser med nogle butikker med genbrugstøj."

Art by Me åbnede i april 2023 sin tredje butik - det skete i Horsens. Og i Middelfart, der heller ikke hører til landets allerstørste byer, ligger Kreaværk, en kombineret kreativ café og butik.

Nordsjælland har sin egen lille kæde af kreative caféer i form af Pensler & Perler, der har to lokationer i Nordsjælland og er på udkig efter flere lokationer.

"Pensler & Perler havde allerede en café i Helsingør, og vi formidlede lokalerne, da kæden i foråret valgte at flytte sin første café fra Charlottenlund nord for København og herop til Hillerød. Caféen er meget godt besøgt, og den er en del af en bredere tendens med selvforkælelse, inddragelse og kreativitet - i år har Hillerød også fået to små kaffebarer og en cho­ko­la­de­for­ret­ning," siger Jacob Lunding, partner samt salgs- og udlejningschef i EDC Erhverv Poul Erik Bech Nordsjælland.

Med andre ord er kreative caféer efterhånden blevet en fast del af gadebilledet i hovedstaden og de største byer - og er ved at blive det i en stribe mellemstore byer. Til glæde for borgere, butiksliv og butiksudlejere.

Danskerne forkæler sig selv
En anden tendens i gadebilledet er, at der kommer flere klinikker og tilbud inden for skøn­heds­pro­duk­ter og personlig pleje - og at nogle af de eksisterende udvider. Det afspejler, at Danmarks Statistik kan melde om en kraftig stigning i forbruget hér.

"I kølvandet på Corona og den høje inflation vil vi gerne forkæle os selv. I krisetider vil mange gerne gøre mere ud af sig selv og sparer så på bøfferne og bruger måske mindre offentlig transport. Vi ser flere negleklinikker; her kommer høj som lav, og fx udvider kirurgiske klinikker. Og mens tatovører før lå nede i en kælder, så er tatoveringer blevet allemandseje. Bare her i Aarhus er der nok kommet 15 ta­to­vør­bu­tik­ker," siger detailchef Frank Heskjær.

En tilsvarende vurdering kommer fra Steffen Falch, er­hvervs­rå­d­gi­ver i EDC Erhverv Poul Erik Bech København: "Forbruget inden for fx skøn­heds­be­hand­lin­ger og velvære stiger i krisetider, for vi vil stadig forkæle os selv, og forbrugerne har stadig penge," pointerer Steffen Falch.

Han hjalp tidligere i år skønheds- og vel­væ­re­bu­tik­ken TAKE A BREAK Spa med at finde større og mere velegnede lokaler på Frederiksberg.

Kurser i kaffe
Som andre eksempler på danskernes trang til selvforkælelse peger Steffen Falch på mad og drikke.

"Der er heller ikke nedgang for takeaway eller kaffebarer. Tværtimod dukker der kaffebarer og caféer op i lidt mindre byer. Det skyldes nok, at vanerne fra studietiden i de større byer bliver taget med, når mange fx får børn og flytter ud i mindre byer med lavere boligpriser. Så vil de ikke undvære cafélivet, og dén efterspørgsel giver grobund for kaffebarer og caféer i mange byer."

Samtidig bruger flere danskere tid på selv at tilberede mad og brygge kaffe.

"Tidligere blev vinsmagning meget populært og siden ølsmagning med de mange mi­kro­bryg­ge­ri­er og hjemmebryg. Nu vil mange forkæle sig selv ved at blive bedre til at tilberede mad eller til at brygge mange forskellige slags kaffe, fx ved at tage kurser i avanceret madlavning eller som barista," siger Steffen Falch.

I dag tilbyder adskillige butikker et væld af kaffe-, espres­so­ma­ski­ner og gastrogear, altså avanceret udstyr til madlavning, rettet mod almindelige forbrugere, fremhæver Steffen Falch:

"Det gør fx en butik som Spinchy på Gl. Kongevej, en af de store for­ret­nings­ga­der på Frederiksberg. Vi hjalp med at skaffe lokalerne, og Spinchy supplerer sit salg af udstyr med bl.a. kaffekurser. Her er involvering og selvforkælelse igen en del af tilbuddet til kunderne."

Læs det nye Detail Fokus

Fokus på tendensen med involvering og selvforkælelse

Klik her

Ungt brødrepar følger i faderens fodspor med nyt bygge- og in­ve­ste­rings­pro­jekt i Slagelse

Efter mere end 30 år med samme ejer er en bo­li­g­ud­lej­nings­e­jen­dom på Slotsgade 44 i Slagelse nu solgt. Køber er et ungt brødrepar Marcus Vestergaard (23) og Luca Vestergaard (19) fra BoBedst, som totalrenoverer ejendommens seks lejemål og planlægger at opføre yderligere to boliger på en tilhørende grund. Salget er formidlet af EDC Erhverv Poul Erik Bech Slagelse, som også formidlede Marcus Vestergaards køb af sin første ejendom på Bredegade 66 i 2020, da han blot var 18 år gammel.

  • investering
  • Slagelse
Læs artikel

Påruplejren i Midtjylland solgt: Lokalt ægtepar driver lejren videre med samme navn og sjæl

I årtier har Apostolsk Kirke Danmark ejet Påruplejren, mellem Ikast og Silkeborg. Nu er lejren solgt til et midtjysk ægtepar, Jytte og Henrik Bondgaard, som bevarer navnet og lejrens sjæl med fokus på natur, nærvær og fællesskab. De første bookinger er allerede i kalenderen, og de nye ejere ser frem til at invitere til familiefester, feriekolonier, lejrskoler og kurser. Salget af den populære lejr, hvor 72 overnattende gæster kan boltre sig på knap 20 tønder land, er formidlet af EDC Erhverv Poul Erik Bech.

  • Silkeborg
  • Påruplejren
  • investering
Læs artikel

Flest solgte ejendomme to år i træk: Succesfuld erhvervsmægler er ny partner i EDC Poul Erik Bech Roskilde

Mikkel Valeur er optaget som ny partner i EDC Erhverv Poul Erik Bech Roskilde. Part­ner­stil­lin­gen kommer som følge af nogle succesrige år, hvor den unge, lokalkendte erhvervsmægler har vundet flere flotte priser – bl.a. blev han i 2024 ”Årets Youngstar” og den erhvervsmægler, som solgte flest ejendomme i EDC Erhverv Poul Erik Bech i 2023 og 2024. Efterspørgslen på er­hverv­se­jen­dom­me i Roskilde og omegn er stor, og transak­tions­vo­lu­men har været høj i første kvartal af 2025. Derfor har Mikkel Valeur og resten af er­hvervs­cen­tret i Roskilde store ambitioner for de kommende år.

  • Roskilde
  • Partner
Læs artikel