Jane Bech om 10 år med vækst og værdier i Danmarks største mæglervirksomhed
Efter et årti i familievirksomheden har Jane Bech været med til næsten at fordoble både omsætning og antal medarbejdere i EDC Poul Erik Bech. Med fokus på stærke værdier, partnerstruktur, specialister og trivsel blandt medarbejderne er hun med til at fremtidssikre Danmarks største ejendomsmæglervirksomhed.
Siden 1. august 2015 har Jane været en aktiv del af EDC Poul Erik Bech på hovedkontoret på Bremerholm i København K, hvor hun med stor dedikation arbejder for at styrke virksomheden især på de indre linjer. I 2015 påbegyndte Poul Erik Bech og Jane Bech et velplanlagt, glidende generationsskifte, hvor hun blev en del af firmaet og Poul Erik Bech Fonden blev oprettet.
Jane Bech siger: ”Efter generationsskiftet i 2015, ejer den almennyttige fond, Poul Erik Bech Fonden, 60% af virksomheden, mens 30% af aktierne er overdraget til mig, og Poul Erik Bech ejer de sidste 10%. Siden 2015 har fonden modtaget 85 mio. kr. til uddeling, som primært går til at hjælpe foreninger, der hjælper udsatte børn. Fonden har fx de sidste 6 år givet en mio. kr. om året til BROEN Danmark og doneret 6 mio. kr. over 5 år til Dansk Folkehjælps projekt Skolestartshjælp.”
Stor udvikling på 10 år
EDC Poul Erik Bech er på 10 år gået fra en omsætning på knap 350 mio. kr. til over 600 mio. kr. i 2024 og fra flere end 350 medarbejdere til over 600 medarbejdere, hvoraf der i 2015 var knap 50 partnere til i dag at have flere end 140 partnere. Om udviklingen de sidste 10 år siger Jane Bech:
”Der er sket rigtig meget de sidste 10 år. Det er faktisk lidt vildt at sidde her 10 år efter og se på tallene, men det er en udvikling, der er sket år for år. Der er ingen tvivl om, at vores stærke partnerstruktur er en vigtig del af succesen. Det skaber et højt engagement og giver os en robusthed. Der er en fantastisk ånd og kultur i firmaet. Vi er drevet af stærke værdier og en lyst til altid at udvikle os, så vi kan levere bedre og bedre løsninger for vores kunder. Det er meget skønt at være en del af og bidrage til.”
”Et andet område, hvor vi har rykket os meget, er vores mange specialistområder – ikke mindst på vores hovedsæde her i København. Vi har fået afdelinger for Research, Salgssupport, Kundecenter, Storkunder og Capital Markets og en International afdeling, hvor vi i en årrække har arbejdet tæt sammen med en af verdens allerstørste ejendomsmæglervirksomheder JLL. Samtidigt har vi styrket os med specialister på Marketing, Presse, HR, Jura og Økonomi. Vi har nogle stærke projektafdelinger, åbnet landbrugsafdeling, som netop er blevet landsdækkende, og vi har fx oprettet en succesfuld hotel- og campinggruppe. Så alt i alt har vi rykket os meget og står stærkt.”
Medarbejdere og kunder i første række
Med over 600 medarbejdere er der konstant bevægelse i firmaet og der er altid nogle, som har været særligt succesfulde, har bestået eksamener eller fået nye karrieremæssige udfordringer. Når man er mange mennesker, er der også nogle, som bliver ramt af sygdom eller udfordringer i familien, skal på barsel eller ønsker nye udfordringer. Det fylder i den grad hos Jane Bech:
”Min fornemmeste opgave er at sørge for, at vores medarbejdere og partnere trives og når den enkelte bliver udfordret af skæbnen, så at sørge for, at vi som virksomhed støtter op, så godt vi kan. I sidste ende fører det også til, at vi har motiverede medarbejdere, der trives. På den måde kan vi på bedste vis servicere vores kunder, hvoraf vi har rigtig mange, som vi har samarbejdet med i en årrække og har opbygget stærke relationer til. Ejendomsbranchen er i den grad stadig båret af relationer, så kontinuiteten og det tætte samarbejde med kunderne er afgørende.”
”Vi driver virksomheden med en rolig hånd og panikker ikke i udfordrende tider. Vi går meget op i at beholde vores dygtige medarbejdere og være en attraktiv arbejdsplads. Det synes jeg, at vi i al beskedenhed er dygtige til og en meget stor del af vores medarbejdere har været her i mange år. Hvert år har vi flere fællesfester, hvor vi fejrer vores mange jubilarer. Da jeg startede for 10 år siden, var HR sammen med Marketing faktisk de områder, jeg var mest overrasket over. Det fylder bare virkelig meget i hverdagen også mere, end de gør i mange andre brancher.”
Fremtidssikringen af virksomheden
”Mange spørger mig ofte: Hvordan er det at være en del af et glidende generationsskifte og arbejde så tæt med din far? Hertil må jeg sige, at det er et privilegium. Selvom jeg har fulgt med i branchen fra sidelinjen i hele mit liv, var det en stejl læringskurve i starten. Her har min far været en inspirerende og god mentor. Lidt atypisk den klassiske ejerleder fra lærebøgerne vil han meget gerne generationsskiftet og er inddragende af natur. Det er gået slag i slag, og jeg synes, vi tager bedre beslutninger sammen, fordi vi er gode til at bruge hinanden til at vende tingene.”
”Jeg synes selv, jeg er kommet ind og med min tilgang til virksomhedsdrift udfordret status quo på flere områder. Mange ting har været en naturlig udvikling og professionalisering. Det er sket i takt med, at vi er vækstet rigtig meget og har ansat specialister på flere og flere områder. Mine arbejdsopgaver spænder vidt, og jeg arbejder både med udvikling inden for bolig- og erhvervssegmentet og på de interne linjer har jeg et særligt fokus på at sikre, at vi er en attraktiv arbejdsplads med dygtige engagerede medarbejdere og en stærk partnerkreds. Derfor går meget af min tid også med pleje af den interne partnerkreds, herunder at være ansvarlig for partneroptagelser og udvikling af partnerkoncepter. Det fylder en del, når vi er mere en 140 partnere i vores virksomhed.”
”Det faktum at min far og jeg har haft muligheden for at arbejde sammen omkring ledelsen af virksomheden i så mange år har styrket vores virksomhed til den dag han vælger at stoppe. For tid gør meget godt i forhold til relationer såvel internt som eksternt. Jeg må hellere huske at præcisere, at som min far har sagt mange gange og gentaget for nylig, så fortsætter han, til han stiller træskoene. Så selvom han om ét år stopper som bestyrelsesformand i EDC Kæden, hvor jeg i øvrigt er startet som bestyrelsesmedlem, så kommer han til at fortsætte med at arbejde for vores egen virksomhed EDC Poul Erik Bech, til han ikke kan mere. Han arbejder stadig alle ugens dage, men er dog med årene blevet lidt bedre til at holde ferie uden for meget arbejde,” siger hun med et smil.
Jane Bech afslutter: ”De sidste 10 år er fløjet afsted. Vi er Danmarks største ejendomsmæglervirksomhed og har mange ben at stå på. I 2024 er vi også blevet den erhvervsmæglervirksomhed herhjemme med den højeste omsætning, hvilket er en plads, som vi i mange år også har haft på boligområdet. Vi sælger således hver 15. bolig i Danmark og hver 4. erhvervsejendom, som udbydes på Ejendomstorvet, står vi bag. Med andre ord har vi et rigtigt godt udgangspunkt for yderligere vækst. Det bliver spændende at se, hvor vi står som virksomhed om 10 år, men ingen tvivl om, at vi vil fortsætte med at deltage meget aktivt i konsolideringen i mæglerbranchen, hvilket jeg glæder mig til at være en del af.”