Sommerhusmarkedet har ændret sig
Se hvad de fleste købere efterspørger i dag
Der var engang, hvor de typiske købere af et sommerhus var et par i 50'erne eller 60'erne, som kunne ane en pensionisttilværelse med masser af fritid i horisonten. Det var også dengang, hvor de fleste huse kun blev brugt om sommeren og lukket ned i vinterperioden.
Meget har ændret sig de seneste årtier. Køberne er yngre, og især coronanedlukningen med det efterfølgende gennembrud for en mere fleksibel hybrid arbejdsdag har ændret danskernes brug af sommerhuset, og dermed hvilke krav de stiller til det, der i dag faktisk nærmere burde kaldes et fritidshus.
Det fortæller ejendomsmægler Lars Kvist, som er indehaver af EDC Søndervig vest for Ringkøbing, hvorfra han har solgt sommerhuse gennem 20 år.
- I dag ønsker mange købere sig et moderne fritidshus med de bekvemmeligheder, de er vant til hjemmefra, fortæller Lars Kvist. - Og så er der jo kommet supergode internetforbindelser mange steder, så du lige så godt kan tage Teamsmødet fra sommerhuset i stedet for at sidde hjemme. Der er også flere og flere, der flytter i sommerhus en del af året og så kører til og fra arbejde derfra, hvilket betyder, at der i dag er markant mere liv og aktivitet i sommerhusområderne næsten hele året.
Oplevelsessamfundet er slået igennem
- Tidligere brugte mange sommerhusejere kvadratmeter på at installere spa og sauna. Det er vi helt væk fra i dag, hvor faciliteterne er rykket udendørs; altså som f.eks. udebrusere og vildmarksbade. Indenfor er det i højere grad større soverum og et par gode badeværelser, der bliver prioriteret, siger Lars Kvist og fortsætter:
- Og så er omgivelserne en stadig vigtigere faktor. Tæt på stranden er selvfølgelig stadig en faktor, men aktiviteter og oplevelser for børn og voksne er noget af det, der gør et sommerhusområde attraktivt. Her hos os har vi f.eks. LaLandia, tre byer i cykelafstand, 18-hullers golfbane og gode restauranter i nærheden. Det med at komme ud at spise, når man er i sommerhus, det betyder en del. I dag skal der lidt mere til end at sidde hjemme ved havegrillen og grille en pølse.
Selvom meget har ændret sig, tæller det ultimative buzzword ‘havudsigt’ stadig. I hvert fald på prisen.
Boligsiden.dk har set på tallene, som viser, at den gennemsnitlige kvadratmeterpris for sommerhuse med havudsigt solgt i første halvår 2024 var 30.464 kroner. Det er 36,7 pct. højere end den gennemsnitlige salgspris for solgte huse i samme periode, hvor salgsannoncerne ikke indeholdt ordet ’havudsigt’.